07 de febrer 2013

Els sis conceptes lògicomatemàtics

A continuació en aquesta entrada explicarem els sis conceptes lògicomatemàtics, que són: qualitatquantitatnombremesuraespai i temps. Aquests sis conceptes són molt importants de treballar-los amb als infants perquè milloraran les seves interaccions amb el món que li envolta.

1. QUALITAT
Són les propietats, els atributs o les característiques que tenen els objectes. Els infants en un primer moment descobreixen les qualitats dels objectes a través de la manipulació i l’experimentació que realitzen a través dels sentits. A mesura que l’infant creixi, anirà identificant, definint i reconeixent aquelles qualitats físiques i sensorials, com ara: el color, la temperatura, els diferents sons, la textura, la mida, el tipus de material, etc.

Per tant, existeixen 3 estratègies metodològiques que podem portar a terme per a treballar la qualitat:
  • La panera de tresors: Es realitza durant el primer any de vida. I consisteix en agafar una panera plena de diferents objectes de materials naturals i quotidians, on l’infant manipula lliurement durant uns 10 o 15 minuts.
  • El joc heurístic: Es porta a terme entre 1 a 2 anys. Consisteix en agrupar materials d’una mateixa característica per tot l’aula i que l’infant vagi manipulant i experimentant lliurement durant uns 10 o 15 minuts.
  • Els racons: Els racons es treballen al llarg de tota l’etapa infantil, i consisteix en oferir diferents materials i organitzar-lo per racons, per tal d’afavorir la seva autonomia personal.

2. QUANTITAT
S’adquireix després del concepte de qualitat. Sorgeix amb el joc lliure i les activitats quotidianes que realitzen els infants. Els conceptes que es poden treballar són:
  -  Molt/poc.
 -   Una mica.
 -   Un, dos, tres.

És molt important, que per poder treballar el concepte de quantitat es realitzin activitats lliures al principi quan són molt petits, és a dir, que experimentin amb el seu propi cos, que facin agrupacions i seriacions, i per últim, que realitzin activitats de resolució de problemes.

3. NOMBRE
Amb el temps anireu observant que als vostre fills/es van trobant la quantitat com a criteri per classificar als objectes. En aquest sentit, és molt important sempre verbalitzar les accions i realitzar activitats a través del dibuix, el joc, la manipulació, etc., i així d’aquesta forma poder resoldre problemes d'una forma més fàcil d’entendre.

4. MESURA
És una comparació de dues quantitats d’una mateixa magnitud, en la qual una es pren arbitràriament com a unitat.

Els conceptes bàsics de mesura són:
- De longitud: llarg/curt; ample/estret.
- De superfície: rodó/quadrat.
- De volum: gran/mitjà/petit.
De pes: pesat/lleuger.

És molt important, que per portar a terme activitats d’aquest tipus s'intenti aprofitar situacions reals que portin als infants a aplicar-les.

5. ESPAI
Totes les nocions espacials d’orientació, situació i distància estant, en principi, relacionades amb l’esquema corporal i la motricitat pròpia de l’infant. Per tant, és important que per orientar-se en l’espai, l’infant s’orienti en el seu propi cos.

Algunes nocions bàsiques espacials són:
     - A dalt/a baix.
     - Al davant/al darrere.
     - A un costat (dreta) o a l’altre (esquerre).
     - A sobre/a sota.
     - Dins/fora.
     - Amunt/avall.
     - A prop/lluny.

6. TEMPS
Els infants interioritzen el concepte de temps per mitjà de les rutines i de les activitats quotidianes. És important treballar i verbalitzar accions de tipus:
   - Dia/nit.
   - Abans/després.
   - Ràpid/lent.
   - Ahir/avui/demà.
   - Matí/tarda.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada