A continuació en aquesta entrada explicarem els sis conceptes lògicomatemàtics, que són: qualitat, quantitat, nombre, mesura, espai i temps. Aquests sis conceptes són molt importants de treballar-los amb als infants perquè milloraran les seves interaccions amb el món que li envolta.
1. QUALITAT
Són les propietats, els atributs o les
característiques que tenen els objectes. Els infants en un primer moment
descobreixen les qualitats dels objectes a través de la manipulació i
l’experimentació que realitzen a través dels sentits. A mesura que l’infant
creixi, anirà identificant, definint i reconeixent aquelles qualitats físiques
i sensorials, com ara: el color, la temperatura, els diferents sons, la
textura, la mida, el tipus de material, etc.
Per tant, existeixen 3 estratègies metodològiques que podem portar a terme per a treballar la qualitat:
- La panera de tresors: Es realitza durant el primer any de vida. I consisteix en agafar una panera plena de diferents objectes de materials naturals i quotidians, on l’infant manipula lliurement durant uns 10 o 15 minuts.
- El joc heurístic: Es porta a terme entre 1 a 2 anys. Consisteix en agrupar materials d’una mateixa característica per tot l’aula i que l’infant vagi manipulant i experimentant lliurement durant uns 10 o 15 minuts.
- Els racons: Els racons es treballen al llarg de tota l’etapa infantil, i consisteix en oferir diferents materials i organitzar-lo per racons, per tal d’afavorir la seva autonomia personal.
2. QUANTITAT
- Molt/poc.
- Una mica.
- Un, dos, tres.
És molt important, que per poder treballar el concepte de quantitat es realitzin activitats lliures al principi quan són molt petits, és a dir, que experimentin amb el seu propi cos, que facin agrupacions i seriacions, i per últim, que realitzin activitats de resolució de problemes.
3. NOMBRE

4. MESURA
És una comparació de dues
quantitats d’una mateixa magnitud, en la qual una es pren arbitràriament com a
unitat.
Els conceptes bàsics de mesura són:
- De longitud: llarg/curt; ample/estret.
- De superfície: rodó/quadrat.
- De volum: gran/mitjà/petit.
- De pes: pesat/lleuger.
És molt important, que per portar a terme activitats d’aquest tipus s'intenti aprofitar situacions reals que portin als infants a aplicar-les.

Els conceptes bàsics de mesura són:
- De longitud: llarg/curt; ample/estret.
- De superfície: rodó/quadrat.
- De volum: gran/mitjà/petit.
- De pes: pesat/lleuger.
És molt important, que per portar a terme activitats d’aquest tipus s'intenti aprofitar situacions reals que portin als infants a aplicar-les.
5. ESPAI
Totes les nocions
espacials d’orientació, situació i distància estant, en principi, relacionades
amb l’esquema corporal i la motricitat pròpia de l’infant. Per tant, és
important que per orientar-se en l’espai, l’infant s’orienti en el seu propi
cos.
6. TEMPS

- Dia/nit.
- Abans/després.
- Ràpid/lent.
- Ahir/avui/demà.
- Matí/tarda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada